Vizörün arkasındaki derviş Ayşe Şasa aramızdan ayrıldı

Türk sinemasının önemli senarist ve düşünürlerinde biri olan Ayşe Şasa (d. 1941, İstanbul) 16 Haziran Pazartesi günü vizörün önünden geçip giden bu dünyaya veda etti.

Şimdiki adı Robert Kolej olan Arnavutköy Amerikan Kız Koleji’nden 1960 yılında mezun olan ve Robert Kolej’in İdari Bilimleri Bölümü’ne devam eden (1963-1965) Şasa 1963 yılından itibaren senaristlik yaptı. Dönemin yaygın aydın tercihi olarak Marksist görüşlere sahip olan Şasa Kemal Tahir ile güçlü bir dostluk kurdu. Tahir’in kendine has ve “yerli” Markist yorumunundan etkilenen Şasa, Kuşlar, Ah Güzel İstanbul, Utanç ve Gramofon Avrat gibi filmlere imza attı. 1993 yılında yayınlanan Yeşilçam Günlüğü adlı denemeleri ile kişisel sinema macerasını Türk sineması içinde tanımladı ve koordinnatlarını çıkardı.

1980’li yıllarda yaşadağı ruhsal bunalımların neticesinde on yıllık bir inzivaya çekildi. Bu inziva döneminde keşfettiği ve okudğu Thomas Kuhn’un Bilimsel Devrimlerin Yapısı adlı kitaptan sonra bilime ve batıya dair görüşleri değişir. Bu dönemden sonra, düşünsel anlamda kendisini değiştirmiştir. İbn Arabi ve Andrei Tarkovsky üzerine düşünmeye, üretmeye başlamıştır.

30’a yakın senaryo ve farklı türlerde kaleme aldığı kitaplarıyla bilinen Ayşe Şasa, filmleri, kitapları ve dostlarında kalan hatıraları ile sevenlerinin kalbinde yaşamaya devam edecek.

Devamını Oku...