Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kadın Çalışmaları Anabilim Dalı 11-12 Aralık 2014 tarihlerinde şair Didem Madak için bir sempozyum düzenliyor. Başkanlığını Prof. Dr. Solmaz Zelyüt’ün yaptığı sempozyum düzenleme kurulunda Prof. Dr. Dilek Direnç, Doç. Dr. Şerife Yalçınkaya, Şair Asuman Susam ve Müjde Bilir yer alıyor.
Haber: Volkan Alıcı
Etkinlik, 2011 yılında kaybettiğimiz şair Didem Madak’ın şiirleri odağında, farklı alanlardan pek çok ismi bir araya getirecek. “Şiire ve de kadınlık hallerine disiplinlerarası bir pencereden bakmayı hedeflediklerini” söyleyen sempozyum düzenleme kurulu, bu etkinlikle “Didem Madak’ı hatırlamayı, hatırlarken tartışmayı ve tartışırken anlamayı” amaçladıklarını belirtiyor.
Sempozyum, Ege Üniversitesi Kültür Sanat Evi’nde iki gün boyunca herkese açık olarak gerçekleştirilecek.
Programda Necmiye Alpay, “Cadı Olmaya Özenen Kül Kedisi”; Riitta Cankoçak, “Didem Madak ve Bıkkın Tanrıçasının Idiolektik Anlatımı”; Orhan Kahyaoğlu, “Didem Madak’ın Grapon Kağıtları Üzerinden 1990-2000 Arası Modern Türkçe Şiire Yeniden Bakmak” başlıklı sunumlar da yapacak.
Sempozyuma katılacak isimler arasında Şükran Yücel, Mahmut Temizyürek, Semih Sökmen, Esra Yalazan, Tomris Çetinel, Zeynep Direk ve Neşe Yaşın da birer bildiri sunacak.
“Onun şiirinde duruluk ve cesaret var”
Sempozyumla ilgili konuştuğumuz Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kadın Çalışmaları Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Solmaz Zelyüt, Didem Madak üzerine bir sempozyum düzenleme fikrinin gerekçesini Madak’ın şiirini değerlendirerek açıklıyor:
“Sorunuza şahsi bir yanıt verebilirim. Didem Madak, şiir ile kadının pek nadir beraberliğinin gerçekten de en güzel emsallerinden biri. Onu okumak, kadının, şairin, hatta insanın hallerine, deneyimlerine farklı bir perspektiften bakmayı öğretiyor ve dahası Didem Madak bunu zarif bir humor eşliğinde yapıyor. ‘Şahit yazarlar diye korkmadan izledim kavgayı, Ben doğuştan şahidim.’ derken ya da ‘ey beni dil kesik bir korku filmine esas kız yapan hayat! bak küfrün sokaklarında lambalar yandı. ben sesleri birbirine uyduğu için yalnızca perşembeleri endişelenen bir şair değilim, bilesin ki devamlı endişeliyim’ derken ya da hastalığının ağırlaştığı bir dönemde ‘Ciğerlerimin filmini çektiler, Ciğerlerim artiz oldu icabında’ diye yazarken humor ve ironi dolu. Meydan okuyor o, evet, ama bu hiç de kederin, kızgınlığın, nefretin kasvetli karanlığından çıkan bir sesle değil; bilakis haklı öfkenin, değiştirme umudunun, neşenin ve dostluğun parlamalarından çıkan bir tonda. Renkli bir şair Didem. Bunu sadece onun canlılığını, cıvıl cıvıllığını ifade etmek için söylemiyorum. Belki de rengarenkli bir şair demeliyim. Hemen hemen her şiirine bir ya da bir kaç renk koymuş; okurken onun sizi belli renkte bir atmosfere çektiğini hissediyorsunuz. Bir sürü örnek bulursunuz, benim bulduğum gibi.
Mesela ‘Pembe bir merhemle doğardı günler’ ya da ‘…Rengarenk çaputlar bağladım yıllarca dallarıma. Mavi, mor, kırmızı ve yeşil, … Başka bir şey istemem Artık beyazlaşan üç beş tel saçıma, hesabımı tam vermekten başka.’ derken olduğu gibi. Onunla tanışmadım ama çok iyi arkadaş oldum; ortak deneyimimiz çoktu: ‘Ne zaman yazmaktan kaçsam Banyoyu kireç çözücüye buluyordum’ ben de. Onun şiirlerindeki duruluk, cesaret, samimiyet sizi hemen yanına davet ediyor, beni de davet etti omuzuna omuz vermeye…”
Kendi dilinden Didem Madak şiiri
“Benim hayatımla ve bir kadın oluşumla ilgili çözemediğim bazı meselelerim var, bu meselelerle samimiyet ve cesaretle boğuşuyorum hâlâ. Bütün bunlar yokmuş gibi davranıp, kitabî şiirler yazamam. Şiirlerim ütüsüz ve buruşuk gezdirdiğim ruhumun diyeti bence. Bu yüzden hepsi benden parçalarla dolu. Bu yüzden biraz ‘kadınsı’, durup dururken bağıran şiirler.”
Didem Madak kimdir?
1970 yılında İzmir’de doğdu. Liseyi İzmir’de tamamladı. Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi’ni bitirdi. İlk şiirleri Sombahar ve Ludingirra dergilerinde yayımlandı. İlk kitabı G rapon Kâğıtları (2000) ile İnkılâp Kitabevi Şiir Ödülü’nü aldı. Sonraki yıllarda iki kitabı daha yayımlandı: Ah’lar Ağacı (2002) ve Pulbiber Mahallesi (2007). 23 Temmuz 2011’de hayatını kaybetti. Madak’ın kitapları Metis Yayınları’nca yayımlanıyor.
Sempozyum programı ise şöyle:
Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kadın Çalışmaları Anabilim Dalı
Didem Madak Sempozyum Programı
11 Aralık 2014 Perşembe
Açılış 10.00 / 10.30
Solmaz Zelyüt/ Platon Didem’i Severdi
1. Oturum 10.30 / 11.50
Aylin Nazlı / Yönlendirici
Necmiye Alpay / Cadı Olmaya Özenen Kül Kedisi
İpek Şahbenderoğlu / Didem Madak’ın Şiirlerinde Bir Direnme Mekânı Olarak “Ev İçi” ve Direnme Eylemi olarak “Yuva İşi”
Ayşe Duygu Yavuz / Didem Madak’ın Pulbiber Mahallesi: Şairin Dilinde İstanbul
Şükran Yücel / Didem Madak’ın Şiire Karşı Şiiri
Tartışma 11.50 / 12.00
Öğle Arası 12.00 / 13.30
2. Oturum 13.30 / 14.30
Nilsen Gökçen / Yönlendirici
Nilay Özer / Bir Kadın Deneyimi Olarak Şiir: Didem Madak’ın Şiirlerinde Dilin Örgütlenişi, Biçim ve İçerik Üzerine
Mahmut Temizyürek / İri, Ekşi Bir Vişne Tanesi Olarak Yeniden Doğmak
Riitta Cankoçak / Didem Madak ve Bıkkın Tanrıçasının Idiolektik Anlatımı
Tartışma 14.30 / 14.45
Ara 14.45 / 15.00
3.Oturum 15.00 / 16.20
Nevin Koyuncu/ Yönlendirici
Mehmet Kazım / Mutfağın Bir Adım Ötesindeki Karanlık: Bir Kadın Şairin Tragedyası
Zeynep Köylü / Kayıp Şiirin İzinde: “Sylvia Uyan / Nicholas Sütünü İçmedi”
Müjde Bilir / Didem’den Efsunlu İzler
Orhan Kahyaoğlu / Didem Madak’ın Grapon Kağıtları Üzerinden 1990-2000 Arası Modern Türkçe Şiire Yeniden Bakmak
Tartışma 16.20 / 16.40
Ara 16.40 / 17.00
Şiir Performansı:
Tomris Çetinel / Ah’lar Ağacı 17.00 / 17.30
12Aralık 2014 Cuma
4. Oturum 09.30 / 10.30
Gülgün Meşe / Yönlendirici
Ayşegül Ergül / Didem Madak Şiirinde Kadının Eylem Alanlarına Yakından Bakma Denemesi
Cemal Salman / Mikro Mekânda Dönüşen Bir Zaman Anlatısı ve Şiirin Mekâna Sıkıştırılmamış Mekânsallığı: Didem Madak’ın Şiirinde Zaman Mekân İç İçeliği
Derya Acuner / Didem Madak Şiirleri Üzerinden Kadınların Eşyayla ilişkisini Okumak
Tartışma 10.30 / 10.45
Ara 10.45 / 11.00
5. Oturum 11.00 / 12.20
Lale Kabadayı / Yönlendirici
Miray Çakıroğlu / Pulbiber Şubesinin Koordinatları: Didem Madak Şiirinde Anlatıcının “Dışarı”yla İlişkisi
Nazmi Ağıl / Didem Madak’ın Dille Alıp Veremediği
Neşe Yaşın / Kadınlık Halleri Müzesi: Kadınların Kolektif Belleği Bağlamında Didem Madak Şiiri
Esra Yalazan / Didem Madak’ın “Şeffaf Dünyası”
Tartışma 12.20 / 12.30
Öğle Arası 12.30 / 13.30
6. Oturum 13.30 / 14.50
Dilek Takımcı / Yönlendirici
Zeynep Direk / Didem Madak Şiirinde Sesleniş
Asuman Susam / Pulbiber’de Minör Edebiyat
Hazel Melek Akdik Melek Aydoğan / Unutma Hatırlama: Didem Madak Şiirlerinde Bellek İnşası
Osman Konuk / Mahallenin Kayıp Kızı: Didem Madak Şiirinde Üç Benlik
Tartışma 14.50 / 15.00
Ara 15.00 / 15.15
Kısa Film:
Ebru Sağer / 128 Dikiş 15.15 / 15.30
7. Oturum 15.30 / 16.30
Konca Yumlu / Yönlendirici
Erdem Çolak / Didem Madak Şiirinde Politik Olan
Songül Çelik – Tamer Özşeker – Ümran Altan Kebapçıgil / Sütyen Lastiğinin Toplumdaki Yeri
Berrin Yanıkkaya / Hüznün Mizahını Yapmak: Didem Madak ve Kadın Olmayı Kucaklamak
Tartışma 16.30 / 16.50
Ara 16.50 / 17.00
Kapanış Oturumu 17.00 / 18.00
Semih Sökmen
Şerife Yalçınkaya
Dilek Direnç
Solmaz Zelyüt